Inspektorat
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Wojewódzkiego Inspektoratu
Inspekcji Handlowej w Opolu
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Opolu, zwanego dalej „wojewódzkim inspektoratem”, określa organizację wewnętrzną i zasady działania wojewódzkiego inspektoratu, zakres działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu oraz inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania wojewódzkiego inspektoratu.
§ 2
- Wojewódzki inspektorat działa na obszarze województwa opolskiego na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1706), rozporządzeń wydanych na podstawie ww. ustawy, innych aktów regulujących działalność Inspekcji Handlowej, statutu wojewódzkiego inspektoratu oraz niniejszego Regulaminu.
- Siedzibą wojewódzkiego inspektoratu jest miasto Opole.
- Wojewódzki inspektorat stanowi aparat pomocniczy Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej.
- Wojewódzki inspektorat działa zgodnie z zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, zwanego dalej „wojewódzkim inspektorem”, uwzględniającymi kierunki działania i plany opracowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz potrzeby określone przez Wojewodę Opolskiego.
§ 3
- Pracą wojewódzkiego inspektoratu kieruje wojewódzki inspektor przy pomocy zastępcy wojewódzkiego inspektora oraz naczelników wydziałów i głównego księgowego.
- Wojewódzki inspektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Inspektoratu, do załatwiania spraw, w tym do podejmowania decyzji w imieniu wojewódzkiego inspektora.
- Pracą wydziałów kierują naczelnicy wydziałów, z wyjątkiem Wydziału Budżetowo – Administracyjnego, którym kieruje główny księgowy.
- W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1706) w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji Handlowej organem właściwym jest wojewódzki inspektor. Organem wyższego stopnia jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna i tryb postępowania
§ 4
W skład wojewódzkiego inspektoratu wchodzą:
1) Wydział Nadzoru Rynku i Usług – NRU;
2) Wydział ds. Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich i Prawno – Organizacyjny – RSKiPO;
3) Wydział Budżetowo – Administracyjny – BA;
4) Sekretariat Stałego Sądu Polubownego – Sekretariat SSP;
5) Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
6) Inspektor ds. Obrony Cywilnej;
7) Inspektor Ochrony Danych;
8) Koordynator do spraw dostępności.
§ 5
- Przy wojewódzkim inspektorze działa Stały Sąd Polubowny (SSP), zwany dalej „sądem”.
- Zasady funkcjonowania sądu określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych sądów polubownych przy wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1356).
- Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi wojewódzkiego inspektoratu, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga wojewódzki inspektor.
- Tryb postępowania organów Inspekcji Handlowej określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1706) oraz przepisy wykonawcze do ww. ustawy, a w zakresie nieuregulowanym ustawą i aktami wykonawczymi stosuje się przepisy postępowania administracyjnego oraz przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Rozdział 3
Zasady kierowania wojewódzkim inspektoratem oraz zadania kierownictwa
§ 6
- Wojewódzki inspektor sprawuje ogólny nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu, w tym realizuje zadania przewidziane dla dyrektora generalnego urzędu, określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 265 z późn. zm.).
- Wojewódzki inspektor określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy podział zadań pomiędzy wojewódzkim inspektorem a jego zastępcą oraz strukturę organizacyjną wojewódzkiego inspektoratu.
- Do podpisu i aprobaty wojewódzkiego inspektora zastrzega się dokumentację:
1) dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych, po podpisie przez głównego księgowego;
2) kierowaną do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do organów administracji rządowej i samorządowej;
3) dotyczącą planów pracy wojewódzkiego inspektoratu oraz koordynującą jego działania. - Podczas nieobecności wojewódzkiego inspektora jego zadania i kompetencje realizuje zastępca wojewódzkiego inspektora.
- Podczas nieobecności wojewódzkiego inspektora i zastępcy wojewódzkiego inspektora, zadania i kompetencje wojewódzkiego inspektora wykonują pracownicy wojewódzkiego inspektoratu pisemnie upoważnieni przez wojewódzkiego inspektora.
§ 7
- Pracą komórki organizacyjnej wojewódzkiego inspektoratu kieruje naczelnik, z uwzględnieniem zapisów § 3 ust.3.
- Do zadań naczelnika wydziału należy w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad wydziałem;
2) organizowanie i koordynowanie pracy oraz udzielanie pracownikom wskazówek, porad i pomocy w realizacji zleconych zadań;
3) stały nadzór nad wykonywaniem obowiązków służbowych przez pracowników, w tym zapewnienie przestrzegania zasady wykorzystywania materiałów i wiadomości uzyskanych w trakcie kontroli tylko do celów służbowych i w sposób nie naruszający przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 1781) i ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 742) oraz innych aktów prawnych;
4) inicjowanie nowych form i metod pracy;
5) przedstawianie stanu realizacji zadań bezpośrednim przełożonym;
6) sporządzanie zakresów czynności, wniosków i ocen dotyczących pracowników wydziału;
7) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 265 z późn. zm.) i przepisów wykonawczych;
8) sporządzanie sprawozdań z realizacji nałożonych zadań. - Wojewódzki inspektor może, w miarę potrzeby, utworzyć w poszczególnych komórkach organizacyjnych stanowisko odpowiednio:
1) zastępcy naczelnika wydziału;
2) kierownika zespołu w przypadku utworzenia zespołu;
3) samodzielne stanowiska pracy. - Wojewódzki inspektor określi zakres obowiązków zastępcy naczelnika lub kierownika zespołu w opisie stanowiska pracy.
- Podczas nieobecności naczelnika wydziału lub gdy stanowisko nie jest obsadzone, pracą komórki organizacyjnej kieruje:
1) zastępca naczelnika (w przypadku utworzenia stanowiska przez wojewódzkiego inspektora);
2) pracownik wojewódzkiego inspektoratu pisemnie upoważniony przez wojewódzkiego inspektora. - Postanowienia § 7 ust. 2 mają odpowiednie zastosowanie do głównego księgowego.
Rozdział 4
Zadania wspólne komórek organizacyjnych oraz koordynacja i współdziałanie
§ 8
- Wojewódzki inspektor wykonuje zadania na podstawie okresowych planów pracy, podejmując także kontrole nieplanowane, jeżeli wymagają tego okoliczności faktyczne.
- Podstawą ustalenia planu pracy są:
1) kierunki działania Inspekcji Handlowej opracowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
2) plany kontroli o znaczeniu krajowym, zatwierdzane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
3) wnioski Wojewody Opolskiego.
§ 9
Wojewódzki inspektor przy realizacji zadań współpracuje z organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 marca 2002 r. w sprawie sposobu współpracy organów Inspekcji Handlowej z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów organami administracji rządowej i samorządowej, organami kontroli oraz organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1072).
§ 10
- W toku realizacji zadań komórki organizacyjne wojewódzkiego inspektoratu mają obowiązek współdziałania i współpracy ze sobą w celu jak najszybszej ich realizacji.
- Zadania realizowane przy udziale kilku komórek organizacyjnych koordynuje komórka wiodąca, której zakres działania obejmuje podstawowy problem będący przedmiotem realizowanego zadania. Komórki współpracujące przygotowują odpowiednie materiały i przekazują je komórce wiodącej do wykorzystania.
Rozdział 5
Zakres działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu
§ 11
- Do zakresu działania Wydziału Nadzoru Rynku i Usług należy:
1) prowadzenie działań kontrolnych w zakresie funkcjonowania rynku, oznakowania i prawidłowości obrotu towarów nieżywnościowych;
2) prowadzenie działań kontrolnych w zakresie funkcjonowania rynku, dyrektyw nowego podejścia, jakości i bezpieczeństwa artykułów nieżywnościowych;
3) prowadzenie działań kontrolnych inicjowanych na podstawie skarg i informacji o nieprawidłowościach, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania usług świadczonych konsumentom;
4) współpraca z laboratoriami kontrolno – analitycznymi;
5) wydawanie w toku kontroli decyzji oraz żądań niezwłocznego usunięcia uchybień porządkowych i organizacyjnych, a także przygotowanie wystąpień pokontrolnych;
6) realizacja uprawnień z zakresu postępowania karnego w toku prowadzenia kontroli bądź w postępowaniu pokontrolnym w sprawach o wykroczenie, w tym w postępowaniu mandatowym;
7) przygotowanie wniosków o ukaranie za popełnienie wykroczenia kierowanych do sądów;
8) współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się problematyką artykułów nieżywnościowych i usług;
9) opracowanie analiz problemowych i ocen stanu funkcjonowania rynku w świetle prowadzonych kontroli;
10) rozpatrywanie informacji o nieprawidłowościach dotyczących nieprzestrzegania przepisów regulujących obrót artykułami nieżywnościowymi w jednostkach handlowych. - Do zakresu działania Wydziału ds. Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich i Prawno – Organizacyjnego należy:
1) w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich:
a) przyjmowanie, ewidencjonowanie i rozpatrywanie wniosków o pozasądowe rozwiązanie sporów konsumenckich,
b) prowadzenie spraw z zakresu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, rejestru prowadzonych spraw oraz sprawozdawczości w tym zakresie,
c) podejmowanie działań na rzecz podnoszenia świadomości konsumentów,
d) prowadzenie poradnictwa z zakresu prawa konsumenckiego w ramach ustawowych kompetencji Inspekcji Handlowej,
e) prowadzenie i udostępnianie konsumentom listy rzeczoznawców ds. jakości produktów i usług oraz przeprowadzanie okresowych analiz działalności rzeczoznawców,
f) współpraca z rzecznikami konsumentów i innymi organizacjami działającym w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
2) w zakresie prawno – organizacyjnym:
a) bieżąca pomoc prawna w zakresie realizacji zadań Inspekcji Handlowej,
b) tworzenie wewnętrznej metodyki pracy wydziałów wojewódzkiego inspektoratu z uwzględnieniem wymogów stawianych przez zmiany aktów prawnych,
c) kontrola prawidłowości działania i przestrzegania praworządności w postępowaniu kontrolnym i pokontrolnym – w tym w szczególności bieżąca weryfikacja akt z kontroli, ocena zasadności wszczęcia postępowania administracyjnego, kontrola i opiniowanie projektów zawiadomień o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz projektów decyzji,
d) opracowywanie wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez wojewódzkiego inspektora,
e) przygotowywanie upoważnień do działania w imieniu wojewódzkiego inspektora oraz prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień,
f) opracowywanie zbiorczych okresowych planów pracy kontrolnej oraz zbiorczych analiz i informacji z wyników działalności wojewódzkiego inspektoratu,
g) wewnętrzna kontrola trybu postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków,
h) opracowywanie odpowiednich dokumentów dla prokuratur, sądów, organów administracji rządowej, UOKiK i innych organów,
i) prowadzenie szkoleń wewnątrzzakładowych,
j) weryfikacja pod kątem prawnym: decyzji, postanowień i innych dokumentów w postępowaniu administracyjnym, w oparciu o akta kontroli,
k) prowadzenie ewidencji aktów prawa wewnętrznego i rejestru decyzji administracyjnych,
l) podejmowanie działań i prowadzenie spraw związanych z egzekucją administracyjnych kar pieniężnych,
m) prowadzenie sekretariatu Stałego Sądu Polubownego. - Do zakresu działania Wydziału Budżetowo – Administracyjnego należy:
1) prowadzenie rachunkowości jednostki;
2) gospodarowanie funduszem płac oraz innymi przyznanymi środkami finansowymi;
3) prowadzenie spraw administracyjno – gospodarczych, transportowych, przeciwpożarowych, socjalno – bytowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, pracowniczych;
4) opracowywanie i realizacja rocznego planu dochodów i wydatków budżetowych;
5) opracowywanie określonych analiz okresowych i sprawozdań z działalności budżetowo – organizacyjnej;
6) prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
7) prowadzenie składnicy akt;
8) prowadzenie sekretariatu wojewódzkiego inspektoratu;
9) prowadzenie akt osobowych, ewidencji oraz statystyk osobowych z zachowaniem ochrony danych osobowych;
10) przygotowywanie materiałów oraz wniosków w sprawach osobowych pracowników;
11) prowadzenie spraw związanych z naborem kandydatów do pracy;
12) prowadzenie spraw związanych ze służbą przygotowawczą w służbie cywilnej;
13) prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy i obecności pracowników we współpracy z kierownikami komórek organizacyjnych;
14) prowadzenie spraw związanych z badaniami lekarskim;
15) prowadzenie ewidencji urlopów;
16) tworzenie i uaktualnianie stanowiska pracy we współpracy z kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych;
17) koordynacja i nadzór nad realizacją okresowych ocen pracowników;
18) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi. - Do zakresu działania Sekretariatu Stałego Sądu Polubownego należy:
1) obsługa postępowań prowadzonych przed Stałym Sądem Polubownym;
2) współpraca z sądami powszechnymi w zakresie prowadzonych spraw;
3) opracowywanie analiz i sprawozdań z działalności sądu. - Do zadań pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
2) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych;
3) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
5) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej;
6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
8) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
9) przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w pkt 8;
10) wykonywanie pozostałych zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 742). - Inspektor ds. Obrony Cywilnej realizuje zadania operacyjne wynikające z przepisów w zakresie obrony cywilnej, bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.
- Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy:
1) informowanie wojewódzkiego inspektora oraz pracowników wojewódzkiego inspektoratu o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem (UE) 2016/679, oraz innych przepisów Unii, państw członkowskich lub przepisów krajowych o ochronie danych i doradzanie w tej sprawie;
2) monitorowanie przestrzegania rozporządzenia (UE) 2016/679, innych przepisów Unii, państw członkowskich lub przepisów krajowych o ochronie danych oraz polityki wojewódzkiego inspektora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych, o której mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679 oraz monitorowanie jej wykonania;
4) współpraca z organem nadzorczym ustanowionym na podstawie art. 51 rozporządzenia (UE) 2016/679;
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem;
6) pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem przysługującym im praw;
7) prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych gdy ma to zastosowanie zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/679. - Do zadań Koordynatora do spraw dostępności należy:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez wojewódzki inspektorat zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1062, z późn. zm.);
2) w szczególności przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
3) monitorowanie działalności w zakresie zapewniania dostępności usług osobom ze szczególnymi potrzebami.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 12
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2022 r., po uprzednim zatwierdzeniu przez Wojewodę Opolskiego.
- Zmiana treści Regulaminu wymaga trybu wskazanego dla jego ustalenia.