Strona główna

Kontrole żywności - nowa jakość

Od 1 lipca nastąpi fuzja kontroli jakości żywności w jednej wyspecjalizowanej instytucji – Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).
Dzięki temu możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie potencjału inspektorskiego, a kontrole będą prowadzone przez jeden organ w sposób kompleksowy w całym łańcuchu dostaw od „pola do stołu”.
Obecnie jakość żywności w sklepach sprawdza Inspekcja Handlowa, a na wcześniejszych etapach obrotu – IJHARS.

Prezydent Andrzej Duda podpisał znowelizowaną ustawę o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Najważniejsza zmiana to fuzja kontroli jakości żywności. Od 1 lipca 2020 r. będzie za nie odpowiedzialna na wszystkich etapach obrotu jedna instytucja – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów-Rolno Spożywczych, która podlega Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obecnie artykuły rolno-spożywcze przeznaczone dla konsumentów w sklepach i hurtowniach oraz w placówkach gastronomicznych kontroluje nadzorowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa (IH), a na wcześniejszych etapach obrotu np. u producenta, na granicy, w zakładach paczkujących – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Czytaj więcej: Kontrole żywności - nowa jakość

Rynek rolno-spożywczy - działania UOKiK i Inspekcji Handlowej

Walka z nieprawidłowościami na rynku rolno-spożywczym to jeden z priorytetów UOKiK.
Dzięki decyzjom Urzędu rolnicy szybciej dostają zapłatę za swoje produkty.
Inspekcja Handlowa regularnie sprawdza jakość i oznakowanie warzyw i owoców w sklepach – w 2019 r. przeprowadziła ponad 800 takich kontroli.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie przygląda się rynkowi rolno-spożywczemu. Nasze działania obejmują zarówno walkę z nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, jak i kontrole w sklepach.

- Docierają do nas sygnały od konsumentów, rolników i organizacji pozarządowych dotyczące nieprawidłowości na rynku rolno-spożywczym. Bierzemy je pod uwagę w naszych postępowaniach i przy planowaniu kontroli. Trzeba pamiętać, że w Polsce jest ok. 340 tys. różnych sklepów, dlatego tak ważną, pozytywną rolę mogą odegrać organizacje pozarządowe. Organizacje te poprzez dodatkowy nacisk konsumencki na nieuczciwych przedsiębiorców, poprzez piętnowanie nieprawidłowości mobilizują ich do odpowiedzialnego działania. Przy konstruktywnej postawie niewątpliwie stanowią ważne uzupełnienie krajowego systemu nadzoru tak, jak to się dzieje również w pozostałych krajach Unii Europejskiej – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj więcej: Rynek rolno-spożywczy - działania UOKiK i Inspekcji Handlowej

Naczynia żaroodporne - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła blisko 200 partii naczyń żaroodpornych z ceramiki i szkła.
Miała zastrzeżenia do prawie 42 proc. z nich.
Nieprawidłowości to m.in. zbyt mała odporność na wysokie temperatury i brak instrukcji bezpiecznego użytkowania.

Planujesz zakup naczyń żaroodpornych? Uważaj, Inspekcja Handlowa sprawdziła 191 partii takich produktów i zakwestionowała 80 z nich (prawie 42 proc.). Kontrola odbyła się w II kwartale 2019 r. u 54 przedsiębiorców z 13 województw. Inspektorzy sprawdzali głównie sklepy i hurtownie, ale byli też u kilku producentów, importera i pierwszego dystrybutora.

Najwięcej uchybień dotyczyło oznakowania. Z tego powodu inspektorzy zakwestionowali 73 partie produktów. Nieprawidłowości to przede wszystkim brak informacji o temperaturze, w jakiej można używać naczynia, niekompletne instrukcje bezpiecznego użytkowania i konserwacji, a w przypadku blisko jednej trzeciej zakwestionowanych produktów - całkowity brak jakichkolwiek oznaczeń i instrukcji. Wszyscy przedsiębiorcy dobrowolnie poprawili oznakowanie, większość zrobiła to jeszcze podczas kontroli.

Próbki 19 partii naczyń żaroodpornych zostały zbadane w laboratorium. Okazało się, że aż 10 z nich, czyli ponad połowa, ma niewystarczającą odporność na wysokie temperatury. Podczas testów pękały w piecu nagrzanym do 180 st. C. Wszystkie zakwestionowane podczas badań laboratoryjnych partie zostały wycofane ze sprzedaży. Po kontroli UOKiK wszczął osiem postępowań administracyjnych. W dwóch pozostałych przypadkach trwają czynności wyjaśniające.

Czytaj więcej: Naczynia żaroodporne - kontrola Inspekcji Handlowej

Pokazy handlowe - kolejne decyzje prezesa UOKiK

 
Prezes UOKiK ukarał spółki Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar) za naruszenie interesów konsumentów.
To kolejne działania urzędu w walce z nieuczciwymi pokazami.

Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Prezes UOKiK ukarał dwie spółki prowadzące sprzedaż w taki sposób.

Pollana Med z Mrowina zapraszała konsumentów na organizowane przez siebie prezentacje produktów, takich jak maty i pasy masujące, systemy czyszczące (specjalistyczne, wielofunkcyjne odkurzacze), naczynia kuchenne, zestawy noży i wyciskarki, obiecując przy tym darmowe prezenty. Handlowcy informowali konsumentów, którzy decydowali się na zakup, że nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy. Ze skarg wynikało, że postanowienia o prawie do odstąpienia były wykreślane z wzorców umów przez pracowników Pollana Med. Rzekomo powodem był fakt, że towar był w promocji.

- Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że gdy konsumenci skutecznie odstępowali od umowy i odesłali towar, firma nie zwracała im pieniędzy, mimo kierowanych do niej wezwań do zapłaty. Prezes Urzędu nakazał zaniechać tej praktyki. Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w grudniu 2018 roku. Nałożona kara wyniosła ponad 1 mln zł (1 052 684 zł).

Czytaj więcej: Pokazy handlowe - kolejne decyzje prezesa UOKiK

Zimowy sprzęt sportowy - kontrola Inspekcji Handlowej

Narty, łyżwy, snowboard – warto wiedzieć, czy są bezpieczne.
Inspekcja Handlowa skontrolowała te produkty w I kwartale 2019 roku.
Dobra wiadomość dla miłośników zimowego szaleństwa: nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania.

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2019 roku skontrolowała produkty takie jak narty, kijki, snowboardy, łyżwy i buty narciarskie w 15 województwach. Większość sprawdzonych partii (96 proc.) pochodziła z zagranicy. Kontrole objęły 64 przedsiębiorców – głównie sklepy detaliczne i markety.

Inspektorzy sprawdzili 256 partii sprzętu pod względem odpowiednich wymogów bezpieczeństwa i nie stwierdzili nieprawidłowości konstrukcyjnych. Zakwestionowali 63 partie produktów (24,6 proc.) wyłącznie ze względu na oznakowanie. Najczęściej brakowało danych producenta, były one niepełne (46 proc.) lub instrukcja użytkowania była niekompletna (41,3 proc.). W 10 przypadkach brakowało instrukcji w języku polskim, a w trzech nie było jej w ogóle.

Wielu sprzedawców już w trakcie kontroli dobrowolnie uzupełniło braki w oznakowaniu, część wycofała sprzęt ze sprzedaży do czasu poprawy nieprawidłowości. Ponadto, w przypadku 19  przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie produktów na rynek inspektorzy Inspekcji Handlowej zawnioskowali o poprawę oznakowania.

Gdy kupujesz narty, łyżwy, snowboard:

  • sprawdź, czy sprzęt nie jest uszkodzony, czy nie ma widocznych gołym okiem wad konstrukcyjnych,
  • dobierz sprzęt odpowiedni do wagi i wzrostu,
  • skorzystaj z porady sprzedawcy, uważaj jednak, gdy sprzedawca poleca ci konkretny model lub markę nie pytając o umiejętności, ambicje, cel,
  • sprawdź, czy nie brakuje danych producenta lub dystrybutora,
  • zwróć uwagę, czy do produktu jest dołączona instrukcja użytkowania w wersji polskiej,
  • w razie wątpliwości skontaktuj się z najbliższym Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej.

    Czytaj więcej: Zimowy sprzęt sportowy - kontrola Inspekcji Handlowej