Strona główna

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

 

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
  • Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt.
  • Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert.

  • Przypominamy podstawowe zasady e-zakupów.

Komentarz Katarzyny Araczewskiej z UOKiK
Komentarz Katarzyny Araczewskiej z UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki.

UOKiK przypomina Mikołajom o podstawowych zasadach świątecznych zakupów.

  • Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Przestrzegamy przed stronami internetowymi oferującymi markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.
  • Jedną z okazji do oszczędzenia jest Dzień Darmowej Dostawy przypadający 5 grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie naliczają tego dnia kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5 grudnia nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.
  • Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były dodane.
  • Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.
  • Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.
  • Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.  
  • Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.
  • Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
  • Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak najszybciej. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.
  • Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

 

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, zakupy, Mikołajki, promocje, porady

Pliki do pobrania