Strona główna

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
  • UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.
  • Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.
  • Na przykład chipsy niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, polskie – na palmowym.

Polacy nie mają wyrobionych poglądów o podwójnej jakości żywności. 71 proc. osób badanych przez Kantar Public* na zlecenie UOKiK przyznało, że nie kupiło produktu tej samej marki w Polsce i za granicą. 86 proc. nie słyszało o pojęciu „podwójna jakość żywności” lub nie wie co on oznacza. Jedynie 3 proc. konsumentów wie, co się pod nim kryje. Mimo to co trzeci wierzy, że istnieją różnice w jakości. Wiedzę czerpią przede wszystkim ze swojego doświadczenia, opinii innych, przekazów w mediach. Większość jest przekonana, że jeżeli produkty wyglądają tak samo, to muszą mieć identyczny skład. Największe przekonanie o tym, że towary sprzedawane w Polsce mają inną jakość od tych na zachodzie Europy mają osoby, które mieszkały dłużej za granicą.

Czytaj więcej: Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

Dziś Dzień Seniora

 

Dziś Dzień Seniora
  • Seniorze, ktoś podszył się pod twojego sprzedawcę prądu, gazu, operatora telefonicznego?

  • Dostałeś nakaz zapłaty z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd?

  • 801 440 220 lub 22 290 89 16 – zadzwoń po darmową pomoc prawną.

1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seniora. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach osób starszych. – Wpływa do nas bardzo dużo skarg od konsumentów w podeszłym wieku lub ich rodzin. Te osoby są oszukiwane – ktoś podszywa się pod ich sprzedawcę prądu, zapraszane są na rzekomo bezpłatne badania, których wiarygodność jest wątpliwa. Cały czas odbywają się prezentacje drogich naczyń do gotowania. Sprawdziliśmy, że w samej Łodzi w ciągu roku odbyło się 600 pokazów w 80 hotelach! Skala jest bardzo duża - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przygotowaliśmy specjalną pomoc prawną dla tych z Państwa, którzy zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ ktoś podszył się pod Państwa sprzedawcę prądu, gazu czy operatora telekomunikacyjnego – dodaje Niechciał.

Pomocy na zlecenie UOKiK udziela Stowarzyszenie Aquila (wym. akwila). Przeznaczona jest dla osób, które dostały z sądu nakaz zapłaty lub zostały pozwane przez nieuczciwego sprzedawcę prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Obejmuje takie spółki jak: Polski Prąd i Gaz, Twoja Telekomunikacja, Polskie Centrum Telemedyczne, Telekomunikacja dla Domu, PGT, Nasza, New Telekom i im podobne. Więcej informacji pod numerem: 801 440 220.

Czytaj więcej: Dziś Dzień Seniora

Bezpieczne majsterkowanie - kontrola elektronarzędzi

Inspekcja Handlowa skontrolowała 348 partii elektronarzędzi takich jak pilarki, wkrętarki, szlifierki.
Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 80 urządzeń (23 proc.), głównie ze względu na braki w dokumentacji i instrukcjach obsługi.
UOKiK radzi, na co zwracać uwagę przy zakupie elektronarzędzi.

Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK
Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK - porady


Wypowiedź Macieja Kucharczuka z UOKiK - raport


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W I kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa skontrolowała 109 przedsiębiorców z całej Polski, którzy oferowali w swoich sklepach i hurtowniach elektronarzędzia. Inspektorzy sprawdzili 348 partii produktów, m.in. pilarki, strugarki, młoty udarowe, szlifierki, wkrętarki i wyrzynarki. Oceniali prawidłowość dołączonych do wyrobów deklaracji zgodności (poświadczają, że sprzęt spełnia wymagania obowiązujące w UE), oznakowanie produktów oraz instrukcje obsługi. Dodatkowo próbki 8 elektronarzędzi trafiły do laboratorium, gdzie badano czy są bezpieczne dla użytkowników.

Kontrolerzy zakwestionowali 80 produktów (23 proc.). To znacznie mniej niż podczas poprzedniej kontroli z I kwartału 2017 r., gdy IH miała zastrzeżenia do 34,2 proc. sprawdzanych narzędzi. Zdecydowana większość zastrzeżeń dotyczyła oznakowania i braków w dokumentacji – część przedsiębiorców dobrowolnie je usunęła. Szczególnie niepokojące były nieprawidłowości związane z instrukcjami obsługi – w 7 przypadkach w ogóle jej nie było, a w 39 była źle sporządzona, np. w obcym języku albo nie zawierała ważnych ostrzeżeń lub pełnych informacji o tym, jak stosować maszynę.

Podczas badań laboratoryjnych okazało się, że 2 szlifierki zagrażały bezpieczeństwu użytkowników (m.in. brakowało zabezpieczenia przed samoistnym uruchomieniem się po zaniku i powrocie napięcia oraz zastosowano nieprawidłowe osłony). Na podstawie akt kontroli IH Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął 2 postępowania administracyjne w celu wycofania niebezpiecznych wyrobów z obrotu.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

  • Sprawdź, czy na urządzeniu jest znak CE i czy producent dołączył do niego deklarację zgodności w języku polskim. Poprzez oba te elementy przedsiębiorca zapewnia, że maszyna spełnia wymagania techniczno-prawne obowiązujące w UE. Zwróć uwagę także na inne – już nieobowiązkowe - atesty, np. niemieckie znaki „GS”, „TÜV” czy „VDE” – świadczą one, że niezależna jednostka sprawdziła, czy sprzęt jest bezpieczny.
  • Upewnij się, że na obudowie nie ma pęknięć, wgnieceń czy innych uszkodzeń i że nie jest obluzowana. Także przewody, przełączniki i osłony nie mogą być luźne ani źle dopasowane. Jeśli urządzenie ma rękojeść, to powinna być wykonana z gładkiego, lakierowanego drewna, metalu albo zabezpieczona osłoną z tworzywa sztucznego – bez zadziorów i ostrych elementów.
  • Szukaj instrukcji obsługi w języku polskim.

Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

Czytaj więcej: Bezpieczne majsterkowanie - kontrola elektronarzędzi

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila. Pomoc przeznaczona jest dla osób, które akwizytor podstępem namówił do zmiany sprzedawcy prądu, gazu, usług telekomunikacyjnych.

Małgorzata Miś prezes Stowarzyszenia Aquila - kontakt
Małgorzata Miś prezes Stowarzyszenia Aquila - o stowarzyszeniu

Małgorzata Miś prezes Stowarzyszenia Aquila - mechanizm oszustwa

Małgorzata Miś prezes Stowarzyszenia Aquila - komu pomagamy

Małgorzata Miś prezes Stowarzyszenia Aquila - jak korzystać z pomocy


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Znasz ten scenariusz? Przychodzi do ciebie akwizytor. Mówi, że jest z elektrowni, gazowni lub telekomunikacji i musisz zawrzeć nową umowę. Okazuje się, że nieświadomie zmieniasz dostawcę tych usług. Zrywasz taką umowę, a mimo to po jakimś czasie dostajesz nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Co możesz zrobić? Skontaktuj się ze Stowarzyszeniem Aquila (wym. akwila).

Stowarzyszenie Aquila udziela pomocy prawnej na etapie sądowym. Skorzystaj z niej jak najszybciej. Pamiętaj, że na obronę przed nakazem zapłaty masz tylko 14 dni od dnia, w którym go odbierzesz! Pomoc Stowarzyszenia Aquila przeznaczona jest tylko dla osób, które zawarły umowę w wyniku działań nieuczciwego sprzedawcy prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Mogą z niej skorzystać osoby, które m.in. zawarły umowę ze spółkami: Polski Prąd i Gaz, Twoja Telekomunikacja, Polskie Centrum Telemedyczne, Telekomunikacja dla Domu, PGT, Nasza, New Telekom i im podobnymi. Ta lista będzie się rozszerzać.

 Nie czekaj. Zadzwoń pod numer 801 440 220 po więcej informacji

Dostałeś nakaz zapłaty lub pismo z sądu – oto 4 kroki jak skorzystać z pomocy:

  1. Zeskanuj umowę, którą zawarłeś z firmą i wszystkie inne dokumenty dotyczące sprawy (np. otrzymywane faktury, twoje pisma wysyłane do przedsiębiorcy, pisma, które od niego otrzymałeś, potwierdzenia wysłania przez ciebie pism i potwierdzenia ich odbioru pism przez przedsiębiorcę) i wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. . Opisz dokładnie całą sprawę, napisz kiedy odebrałeś pismo z sądu oraz podaj numer telefonu do ciebie. Jeżeli nie masz skanera lub dostępu do internetu, pomoże ci w tym rzecznik konsumentów. Znajdziesz go w swoim mieście, powiecie lub zadzwoń pod numer 801 440 220.
  2. Stowarzyszenie Aquila musi mieć pełnomocnictwo, żeby działać w twoim imieniu. Dlatego przyśle ci je wraz z umową o darmową pomoc prawną e-mailem lub tradycyjną pocztą. Jak najszybciej po otrzymaniu tych dokumentów wydrukuj je, podpisz i odeślij do stowarzyszenia: skan e-mailem, a oryginały pocztą tradycyjną na adres: Kościuszki 35a, 50-011 Wrocław.
  3. Pomoc jest darmowa, musisz jednak wpłacić 37 zł z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa i zaliczki na pokrycie kosztów korespondencji. Te pieniądze odzyskasz, gdy wygrasz sprawę. Numer rachunku Stowarzyszenia Aquila: 38 1750 0012 0000 0000 3898 0033. Opłatę musisz uiścić, gdy otrzymasz od stowarzyszenia pełnomocnictwo oraz umowę.
  4. W Stowarzyszeniu Aquila pracują prawnicy, którzy zaczną działać w twojej sprawie, gdy dostaną od ciebie skany. Liczy się czas, ponieważ na złożenie sprzeciwu od nakazu zapłaty jest tylko 14 dni.

    Czytaj więcej: Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Czy maluchy mogą spać bezpiecznie? Kontrola Inspekcji Handlowej.

  • Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy łóżeczka, kołyski, kojce i nosidełka są bezpieczne.
  • Inspektorzy skontrolowali 343 partie produktów i wykryli nieprawidłowości w prawie 35 proc. z nich.
  • Wątpliwości wzbudziły nieprawidłowe oznakowanie i braki w instrukcjach, a w kilku przypadkach - także wadliwa konstrukcja.

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrolę mebli i innych artykułów do spania lub wypoczynku dla małych dzieci. Inspektorzy zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo i oznakowanie.

Kontrola odbyła się w IV kwartale 2017 r. we wszystkich województwach. Inspektorzy wzięli pod lupę różnego rodzaju łóżka dziecięce, kołyski, kojce i nosidełka. Sprawdzili 343 partie produktów. Wśród skontrolowanych 83 przedsiębiorców przeważały sklepy, ale inspektorzy odwiedzili też hurtownie, producentów, pierwszych dystrybutorów i importera.

W efekcie IH zakwestionowała 118 partii produktów, czyli 34,4 proc. skontrolowanych. Przykładowe nieprawidłowości to:

Czytaj więcej: Czy maluchy mogą spać bezpiecznie? Kontrola Inspekcji Handlowej.