Strona główna

Biedronka: szkolenie i voucher rabatowy - wykonanie decyzji UOKiK

W poniedziałek 8 kwietnia po południu ruszy szkolenie dla konsumentów z polubownego rozwiązywania sporów wraz z konkursem. Sprawdź na www.biedronka.pl.
Pierwsze 35 tys. osób, które ukończą quiz, otrzyma voucher rabatowy o wartości 10 zł.
Te działania to efekt decyzji UOKiK w związku z niewłaściwymi procedurami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji przez przedsiębiorcę.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób rozpatrywania reklamacji przez sieć sklepów Biedronka. Jeden z zarzutów związany był z brakiem informowania konsumentów, że w przypadku zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi, oprócz możliwości naprawy lub wymiany, a także zwrotu gotówki – możliwe jest również obniżenie ceny.

Przedsiębiorca nie umożliwiał także konsumentom złożenia reklamacji - na niektóre sprzedawane przez siebie towary - na piśmie. Musieli to zrobić za pomocą protokołu elektronicznego Biedronki. Dodatkowym utrudnieniem było to, że osobą uprawnioną do wypełnienia takiego formularza był jedynie kierownik sklepu lub jego zastępca.

- Konsument spodziewa się, że jego reklamacja zostanie przyjęta od razu, co potwierdzi pracownik sklepu na przykład na kopii pisma. Tymczasem musi czekać, aż kierownik wypełni formularz elektroniczny. W takiej sytuacji, jeśli nie ma czasu, klient może zrezygnować z dochodzenia swoich praw – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Czytaj więcej: Biedronka: szkolenie i voucher rabatowy - wykonanie decyzji UOKiK

Konkurs KE dla przedsiębiorców dbających o bezpieczeństwo

Trwa konkurs Komisji Europejskiej o Nagrodę za Bezpieczeństwo Produktów
Czeka 12 nagród w 2 kategoriach – sprzedaż produktów przez internet oraz artykułów dla dzieci
Termin nadsyłania formularzy konkursowych mija 7 kwietnia (Uwaga! KE wydłużyła ten termin do 17 kwietnia)

To pierwsza edycja konkursu Komisji Europejskiej, którego celem jest uhonorowanie firm najlepiej dbających o bezpieczeństwo produktów. Wystartować mogą małe i duże przedsiębiorstwa zarejestrowane w jednym z państw członkowskich UE, Islandii, Norwegii lub Liechtensteinie.

Kto może wziąć udział w konkursie?

Najważniejsze zasady konkursu dostępne są w języku polskim pod adresem: https://ec.europa.eu/product-safety-award/competition-rules_pl.htm

Do konkursu mogą przystąpić przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność obejmującą:

  • sprzedaż produktów nieżywnościowych przez internet – producenci sprzedający własne produkty przez internet, detaliczne sklepy internetowe, internetowe targi oferujące online produkty firm trzecich,
  • sprzedaż artykułów dla dzieci – firmy zajmujące się projektowaniem, produkcją lub dystrybucją produktów typu odzież i obuwie, łóżeczka, wózki, akcesoria
    do karmienia, nosidła.

UWAGA! Do konkursu nie mogą być zgłoszone zabawki, kosmetyki i żywność dla dzieci.

Wielkość firmy nie odgrywa znaczenia – o nagrodę mogą aplikować zarówno firmy z sektora MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.

Unijna Nagroda za Bezpieczeństwo Produktów

Czytaj więcej: Konkurs KE dla przedsiębiorców dbających o bezpieczeństwo

Czy kupujemy miód dobrej jakości?

 

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
  • Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości?

  • Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich.

  • Wątpliwości wzbudziło przede wszystkim oznakowanie, mniej dotyczyło składu.

 

W 2017 roku produkcja miodu w Polsce wyniosła ponad 15 tysięcy ton. Mniej więcej drugie tyle pochodziło z zagranicy, głównie z Unii Europejskiej. Przed zakupem słoika miodu warto zastanowić się, czy wiemy, skąd pochodzi, jakiej jest odmiany.

Kontrola Inspekcji Handlowej

W II kwartale 2018 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła jakość handlową miodu w 43 placówkach – dużych i małych sklepach, sklepach internetowych i hurtowniach. Nieprawidłowości dotyczyły 21 z nich (48,8 proc.).

Inspektorzy skontrolowali 269 partii miodu, z czego 80 przebadali w laboratoriach UOKiK w Kielcach, Olsztynie, Poznaniu i Warszawie. Mieli zastrzeżenia do 48 partii miodu (17,8 proc.). 36 z nich zakwestionowali ze względu na błędne oznakowanie, a 12 (15 proc. przebadanych w laboratorium) z powodu zastrzeżeń do jakości.

Miód nektarowy określa się nazwą rośliny, której pyłek przeważa w miodzie. Badania w laboratorium wykazały, że niektóre miody miały niższą zawartość pyłku przewodniego, niż wymagają przepisy. Na przykład:

  • W miodzie lipowym zawartość pyłku przewodniego lipy wynosiła od 1,9 do 7,7 proc., a powinna wynosić nie mniej niż 20 proc.
  • W miodzie gryczanym zawartość pyłku przewodniego gryki wynosiła od 23,8 do 35,5 proc, a powinna wynosić min. 45 proc.
  • W miodzie mniszkowym zawartość pyłku przewodniego mniszka pospolitego wynosiła tylko 5,1 proc.
  • W modzie akacjowym zawartość pyłku przewodniego akacji wynosiła 22,2 proc., zamiast minimum 30 proc.
  • W miodzie manuka pochodzącym z Nowej Zelandii zawartość pyłku przewodniego manuka wynosiła tylko 13 i 12,2 proc.

Czytaj więcej: Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Spory o żywność - nowe rozwiązania

 

Spory o żywność - nowe rozwiązania
  • Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów.

  • Już działa pierwsze w Polsce i jedyne w Europie dedykowane wyłącznie żywności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów.

  • Masz problem z reklamacją zakupionych produktów – sprawdź: cprsz.pl.


Produkty żywnościowe to najczęściej kupowane dobra konsumpcyjne. Na żywność polska rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego1. Średnio co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów2, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta. Wsparciem w rozwiązywaniu sporów powstałych wokół reklamacji artykułów spożywczych jest Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). To pierwszy w Polsce i jedyny w Europie podmiot uprawniony, który specjalizuje się wyłącznie w rozwiązywaniu sporów dot. żywności. CPRSŻ powstało przy Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.

Czytaj więcej: Spory o żywność - nowe rozwiązania

Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

 

Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej
  • Nieprawidłowe oznakowanie produktów to najczęstsze zastrzeżenia w stosunku do tradycyjnych żarówek i opraw oświetleniowych.

  • Inspekcja Handlowa skontrolowała 300 rodzajów wyrobów i zakwestionowała 35,3 proc. z nich.

  • Część zastrzeżeń dotyczyła także bezpieczeństwa.

Zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej Renata Jezierska - wyniki kontroli
Zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej Renata Jezierska - wyniki kontroli


Zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej Renata Jezierska- porady


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W II kwartale 2018 roku kontrolerzy Inspekcji Handlowej zbadali 300 rodzajów produktów – 258 opraw oświetleniowych (różnego rodzaju kloszy) i 42 źródła światła (żarówki tradycyjne, z żarnikiem, obecnie sprzedawane jako specjalistyczne żarówki wstrząsoodporne). Skontrolowali 92 sklepy, supermarkety i hurtownie.

Inspektorzy zakwestionowali 35,3 proc. wyrobów (106 modeli). W 88,6 proc. z tej liczby stwierdzili nieprawidłowe oznakowanie, np. niepełne informacje które są podstawą bezpiecznego użytkowania, brak nazwy producenta lub importera, brak lub nieprawidłowe oznakowanie CE czy deklarację zgodności.

W 25 przypadkach kontrolerzy mieli zastrzeżenia do  wykonania produktów. Dotyczyły one m.in. nieodpowiedniej izolacji, niewłaściwej ochrony przed wnikaniem pyłów i wilgoci, ostrych krawędzi, które stykają się z przewodami czy braku zabezpieczeń przed bezpośrednim kontaktem użytkownika z elektrycznością.

W wyniku badań laboratoryjnych inspektorzy zakwestionowali 4 oprawy oświetleniowe. Część z nich nie zapewniała deklarowanego stopnia ochrony IP – z ang. Ingress Protection. Jest to stopień ochrony zapewnianej przez obudowę przed wnikaniem obcych ciał stałych oraz szkodliwymi skutkami wnikania wody. Niewłaściwa ochrona to zagrożenie zwarcia lub porażenia prądem. W pozostałych przypadkach producent zastosował niewłaściwy typ przewodów dla opraw zewnętrznych.

Wielu przedsiębiorców dobrowolnie usunęło nieprawidłowości. Wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali dwie decyzje czasowo zakazujące udostępniania wyrobu. Prezes UOKiK wszczął 11 postępowań w sprawie wprowadzenia do obrotu wyrobów niezgodnych z wymaganiami, w kilku przypadkach trwają postępowania wyjaśniające.

 

Czytaj więcej: Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej