Strona główna

Czy zabawki są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

 

Czy zabawki są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej
  • Klocki, lalki, pluszaki – to świetny prezent świąteczny dla najmłodszych.
  • Kupując zabawkę sprawdź, czy nie odpadają od niej małe części, czy w maskotce nie pękają szwy.
  • UOKiK podpowiada, na co zwrócić uwagę przy wyborze prezentu.

Komentarz Agnieszki Orlińskiej z UOKiK
Komentarz Agnieszki Orlińskiej z UOKiK


Komentarz Anny Maziarz z UOKiK
Komentarz Anny Maziarz z UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Inspekcja Handlowa w III kwartale 2018 r. po raz kolejny skontrolowała zabawki. Łącznie inspektorzy sprawdzili 551 zabawek u 65 przedsiębiorców (głównie w małych i dużych sklepach oraz hurtowniach) w 7 województwach. Zakwestionowali 33 proc. skontrolowanych zabawek (182), zarówno ze względów konstrukcyjnych, jak i z powodów formalnych.

103 zabawki przeszły badania w laboratoriach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Lublinie i Łodzi. Ze względów bezpieczeństwa eksperci zakwestionowali 33 z nich (32 proc. zbadanych). Nieprawidłowości dotyczyły konstrukcji, wykonania lub właściwości chemicznych zastosowanych materiałów.

Najczęstsze nieprawidłowości

  • W zabawkach występowały małe elementy, które mogą spowodować udławienie lub uduszenie dziecka (np. buciki dla lalek).
  • W pluszakach pękały szwy – dzieci zyskiwały łatwy dostęp do wypełnienia, co narażało je na ryzyko zadławienia się.
  • Węzły w huśtawkach były nieprawidłowo wykonane, mogły się rozwiązać, huśtawki stwarzały też niebezpieczeństwo uwięzienia głowy i szyi w otworach.
  • Zabawki miały zadziory powodujące rany lub otarcia.

Badania laboratoryjne pokazały, że w czterech zabawkach był przekroczony dopuszczalny poziom stężenia ftalanów. Ftalany to substancje, które służą do zmiękczenia i zwiększenia elastyczności materiałów plastikowych, mogą jednak powodować zmiany hormonalne, problemy z płodnością i zwiększać ryzyko zachorowania na astmę i alergię. Najwyższe stwierdzone stężenie wynosiło około 30 proc. przy dopuszczalnym poziomie 0,01 proc.

Wiele zabawek nie posiadało wymaganego oznakowania. Najczęstsze błędy to:

  • Brak danych producenta lub importera.
  • Brak oznaczenia CE.
  • Brak instrukcji i ostrzeżeń w języku polskim.
  • Brak dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności z obowiązującymi wymaganiami (np. deklaracji zgodności).

W przypadku tych niezgodności Inspekcja Handlowa wystąpiła do przedsiębiorców, żeby dobrowolnie usunęli nieprawidłowości. UOKiK wszczął już kilka postępowań administracyjnych w związku z nieprawidłowościami wpływającymi na bezpieczeństwo zabawek i rozważa wszczęcie kolejnych.

Czytaj więcej: Czy zabawki są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

Produkty chronione pod lupą Inspekcji Handlowej

 

Produkty chronione pod lupą Inspekcji Handlowej
  • Inspekcja Handlowa skontrolowała produkty zarejestrowane takie jak szynka szwarcwaldzka, ser koryciński czy kiełbasa lisiecka.
  • Inspektorzy sprawdzili 272 partie produktów, mieli zastrzeżenia do 14 proc.
  • Nieprawidłowości dotyczyły zarówno składu, jak i oznakowania.

Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK
Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK na temat wyników kontroli


Wypowiedź Dariusza Łomowskiego z UOKiK - porady


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Na półkach sklepowych można czasem znaleźć tzw. produkty chronione. Wytwarza się je w sposób tradycyjny na określonym obszarze i są one zarejestrowane przez Komisję Europejską. Aktualnie polskich produktów zarejestrowanych jest 42.  Wyróżniamy następujące kategorie chronionych oznaczeń:

ChNP (Chroniona Nazwa Pochodzenia) – produkty w całości wytwarzane w konkretnym regionie lub miejscu. Ich nazwa jest zastrzeżona i nie może być używana dla artykułów spożywczych gdzie indziej lub według innych receptur. Swoją jakość i cechy charakterystyczne zawdzięczają warunkom przyrodniczym i kulturowym regionu. Przykładem może być oscypek, jagnięcina podhalańska, wiśnia nadwiślańska czy fasola „Piękny Jaś”.

ChOG (Chronione Oznaczenie Geograficzne) – jeden etap produkcji musi odbywać się w ściśle określonym obszarze. Przykładem może być Kiełbasa Lisiecka – wytwarzana jest w gminach Liszki i Czernichów, ale mięso może być pozyskiwane z innych regionów. Jako Chronione Oznaczenie Geograficzne jest zarejestrowany również rogal świętomarciński.

GTS (Gwarantowana Tradycyjna Specjalność) – produkty chronione ze względu na tradycyjny sposób produkcji, skład lub wykonanie z tradycyjnych surowców. Mogą być produkowane na całym terenie kraju, który składa wniosek o rejestrację. Polskim przykładem jest olej rydzowy czy kiełbasa jałowcowa staropolska.

Kontrola IH

Inspekcja Handlowa sprawdziła produkty posiadające chronione oznaczenia. Kontrola odbyła się w 81 placówkach w całym kraju, większość z nich należała do sieci handlowych. Inspektorzy sprawdzali jakość artykułów spożywczych, ich skład, oznakowanie, a także zwrócili uwagę na ich prezentację w sklepie. Stwierdzili nieprawidłowości w przypadku 38 spośród 272 badanych partii. Ze względu na skład najczęściej kwestionowali produkty mięsne. Nieprawidłowości dotyczyły między innymi wyższej zawartości soli, tłuszczu lub wody w stosunku do wartości deklarowanych. Na przykład zawartość soli w szynce szwarcwaldzkiej (ChOG) czy kiełbaskach Norymberskich parzonych do grillowania i smażenia była wyższa, z kolei w serze korycińskim z czarnuszką było 51,2 proc. wody, choć zgodnie ze specyfikacją zawartą we wniosku o rejestrację  powinno jej być mniej niż 48 proc.

Czytaj więcej: Produkty chronione pod lupą Inspekcji Handlowej

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

 

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
  • Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt.
  • Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert.

  • Przypominamy podstawowe zasady e-zakupów.

Komentarz Katarzyny Araczewskiej z UOKiK
Komentarz Katarzyny Araczewskiej z UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki.

UOKiK przypomina Mikołajom o podstawowych zasadach świątecznych zakupów.

  • Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Przestrzegamy przed stronami internetowymi oferującymi markowe produkty w bardzo niskich cenach. Zawsze sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.
  • Jedną z okazji do oszczędzenia jest Dzień Darmowej Dostawy przypadający 5 grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie naliczają tego dnia kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5 grudnia nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.
  • Sprawdź opinie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą, oraz kiedy były dodane.
  • Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Uwaga: jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego.
  • Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.

Czytaj więcej: Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
  • UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.
  • Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.
  • Na przykład chipsy niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, polskie – na palmowym.

Polacy nie mają wyrobionych poglądów o podwójnej jakości żywności. 71 proc. osób badanych przez Kantar Public* na zlecenie UOKiK przyznało, że nie kupiło produktu tej samej marki w Polsce i za granicą. 86 proc. nie słyszało o pojęciu „podwójna jakość żywności” lub nie wie co on oznacza. Jedynie 3 proc. konsumentów wie, co się pod nim kryje. Mimo to co trzeci wierzy, że istnieją różnice w jakości. Wiedzę czerpią przede wszystkim ze swojego doświadczenia, opinii innych, przekazów w mediach. Większość jest przekonana, że jeżeli produkty wyglądają tak samo, to muszą mieć identyczny skład. Największe przekonanie o tym, że towary sprzedawane w Polsce mają inną jakość od tych na zachodzie Europy mają osoby, które mieszkały dłużej za granicą.

Czytaj więcej: Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

Dziś Dzień Seniora

 

Dziś Dzień Seniora
  • Seniorze, ktoś podszył się pod twojego sprzedawcę prądu, gazu, operatora telefonicznego?

  • Dostałeś nakaz zapłaty z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd?

  • 801 440 220 lub 22 290 89 16 – zadzwoń po darmową pomoc prawną.

1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seniora. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach osób starszych. – Wpływa do nas bardzo dużo skarg od konsumentów w podeszłym wieku lub ich rodzin. Te osoby są oszukiwane – ktoś podszywa się pod ich sprzedawcę prądu, zapraszane są na rzekomo bezpłatne badania, których wiarygodność jest wątpliwa. Cały czas odbywają się prezentacje drogich naczyń do gotowania. Sprawdziliśmy, że w samej Łodzi w ciągu roku odbyło się 600 pokazów w 80 hotelach! Skala jest bardzo duża - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przygotowaliśmy specjalną pomoc prawną dla tych z Państwa, którzy zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ ktoś podszył się pod Państwa sprzedawcę prądu, gazu czy operatora telekomunikacyjnego – dodaje Niechciał.

Pomocy na zlecenie UOKiK udziela Stowarzyszenie Aquila (wym. akwila). Przeznaczona jest dla osób, które dostały z sądu nakaz zapłaty lub zostały pozwane przez nieuczciwego sprzedawcę prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Obejmuje takie spółki jak: Polski Prąd i Gaz, Twoja Telekomunikacja, Polskie Centrum Telemedyczne, Telekomunikacja dla Domu, PGT, Nasza, New Telekom i im podobne. Więcej informacji pod numerem: 801 440 220.

Czytaj więcej: Dziś Dzień Seniora